ערב דורבנות מספר שתיים

(הצבעות: 17)

פורסם ב-2011-07-25 – 11:22 | מאת

שלום לכולם,

אני מתרגש להודיע על ערב דורבנות השני – ערב חינמי של הרצאות כיפיות על שפה ותקשורת המתאימות לכל אחד ולא צריך לבוא עם ידע או הבנה מוקדמים. מכיוון שדורבנות חוגג יום הולדת שלוש רק בנובמבר, הערב יהיה בסימן “כמעט שלוש שנים לדורבנות” ונקווה שנגיע להישג הזה בהמשך.

עדכון: כל הכרטיסים הוזמנו. לא תותר כניסה לאירוע למי שלא הזמין כרטיס מבעוד מועד.

מה בתוכנית?

האם כוסון21 באמת שווה? תובנות על שפה וזהות מאחת שיודעת.
מרצה: ד”ר כרמל ויסמן, חוקרת תרבות ושיח דיגיטליים, כתבה דוקטורט באונ’ העברית בירושלים על שפה, מגדר ומשחקיות בבלוגים של נערות, ומחברת הספר “עברית אינטרנטית”.

חלופות לכתב העברי: היכונו לגל הלטיני
מרצה: יובל פינטר, מסיים תואר שני בבלשנות באוניברסיטת תל אביב וכותב בבלוג “דגש קל”.

תרגום, תעתיק ומה שביניהם. גיא שרת, שתרגם את הספר “טינגו, ועוד מילים מוזרות מרחבי העולם” יספר מה קרה אחרי שאמר ‘כן’ לתרגום הספר, ואיך מצא אלבני שיעזור לו לתעתק את 27 המילים השונות לסוגי השפמים באלבנית.
מרצה: גיא שרת, מתרגם ובלשן, חובב מילים ומומחה לדרום מזרח אסיה, מלמד עברית באמצעות גראפיטי בפלורנטין ומתעד סלנג עברי עכשווי.

לעז – מילים עבריות לפזמונים לועזיים על האתר, על התרגומים וקצת שירה בציבור.
מרצה ומפעיל: גידי ויגו, מעצב גרפי, מייסד ומנהל האתר “לעז”.

אירוע השנה לדורבנות

הקהל באירוע השנה לדורבנות. השנה רצוי להזמין כרטיסים מראש

מתי, איפה, כמה ואיך מגיעים?

מקום: בית בארבור, ההגנה 135, תל אביב.
תאריך: יום חמישי, ה-4 באוגוסט.
שעה:
התכנסות ב-19:30, הרצאה ראשונה מתחילה ב-20:15.
משך הערב: כשעתיים.
מחיר: חינם. תהיה תיבת תרומות לכיסוי הוצאות האירוע.

לרכב פרטי – יש במקום חניה חינם בשפע.

באוטובוס – קווים 16 (דרך שוק הכרמל ואלנבי), 7 (מהאוניברסיטה, לרדת ביגאל אלון 11), 32 (מרכבת מרכז, עזריאלי, הבימה, הסנטר, אלנבי) וקו 41 (יפו, פלורנטין, וממש עד לבית בארבור).

ברכבת – מדובר בהליכה קלה מתחנת רכבת ההגנה (בקו ישר ממש, על דרך ההגנה).

חשוב להזמין כרטיסים

עדכון: כל הכרטיסים הוזמנו. לא תותר כניסה לאירוע למי שלא הזמין כרטיס מבעוד מועד.

כאמור, האירוע הוא חינמי. אבל על מנת להבטיח את מקומכם באולם, אנא רכשו כרטיסים בעלות 0 ש”ח דרך הקישור הזה. כדי לא לדפוק אחרים, הזמינו רק את מספר הכרטיסים הדרושים לכם באמת.

יש גם אירוע בפייסבוק, אבל סימון אטנדינג לא מבטיח מקום באולם. הפיצו הלאה לחבריכם.

שלכם,
אסף שגיא.

  1. 47 תגובות על ”ערב דורבנות מספר שתיים“

  2. 2011-07-25, 12:01

    מאת איתן אבגיל

    תענוג.
    ניר שמתי.

    ציון תגובה: 0
  3. 2011-07-25, 12:10

    מאת Anonymous

    בארבור זה במלעיל או במלרע?

    ציון תגובה: 0
  4. 2011-07-25, 12:23

    מאת אסף שגיא

    מלעיל, למרבה הפלא. לכן גם יש א’ בשם שלהם.

    ציון תגובה: 1
  5. 2011-07-25, 13:55

    מאת שרולי גנור

    עכשיו בילבלת אותי.

    מסעדת אל בארבור
    היא במילעיל?

    ציון תגובה: 0
  6. 2011-07-25, 14:59

    מאת diftong

    עושה רושם שהופקו לקחים מאירועים קודמים, לפחות בכל הנוגע לנגישות וחניה. יישר כח. למרות הכל, אני חושש שגם הפעם איאלץ להיעדר, בשל תשעת הימים.

    ציון תגובה: 0
  7. 2011-07-25, 16:18

    מאת רני אסנת

    הפעם, בלי נדר, אגיע.

    שרולי – זאת כמובן טעות. לא אל-בארבור אלא אל-באבור (וזה במילרע). באבור בערבית זה קיטור, ובהשאלה ספינה (ספינת קיטור). מכאן האמרה שהפכה לקאלט – “ילען דין באבור אללי ג’אבכום”.

    ציון תגובה: 0
  8. 2011-07-25, 16:52

    מאת אסף שגיא

    דיפתונג, אתה במחזור?

    ציון תגובה: 4
  9. 2011-07-25, 18:25

    מאת דפנה

    רשימת קוי האוטובוס לא מעודכנת לרפורמה.

    ציון תגובה: 0
  10. 2011-07-25, 18:32

    מאת אסף שגיא

    מה נוכל לתקן?

    ציון תגובה: 0
  11. 2011-07-25, 23:13

    מאת שרולי גנור

    רני – אם תגיע, למה לא תביא גם את נדר?

    את אל בארבור לקחתי מאתר שמפרסם אותם. אז הטעות היא שלהם?

    לערב דורבנות לא אגיע אבל יש לי אליבי. כבר 5 שנים אני בוועד הבית כי לא הגעתי לאסיפת הדיירים בה בחרו את הוועד (הייתי בחו”ל). ביום חמישי מתקיימת שוב אסיפה, ואם לא אהיה נוכח אקבל עוד קדנציה (אפילו בלי פריימריז). לכן אני חייב להשתתף ולהצביע נגדי.

    ציון תגובה: 6
  12. 2011-07-25, 23:14

    מאת שרולי גנור

    נ.ב. אסף, מתי תעלו את הווידיאו של 11:11 האחרון?

    ציון תגובה: 2
  13. 2011-07-26, 02:52

    מאת GITWIT

    אני לא השתתפתי במחאת הקוטג’, ולא הקמתי אוהלים. לפני שאתם רוגמים אותי בקופסאות גבינה ריקות- אני גרה בחו’ל, ולא מתכננת נסיעה בשבועות הקרובים. בקיצור- שוב מבקשת… תצלמו ותעלו לרשת את הערב…

    תודה

    החול’ניקית

    ציון תגובה: 0
  14. 2011-07-26, 08:43

    מאת Rill

    שרוולי,אתה יכול להדליף שבקדנציה השניה אתה תעלה את המיסים לצורך (הכנס מטרה לא פופולרית כאן). זה יעזור להכשיל בחירה נוספת… אבל זה צריך להשמע אמין – זו הדלפה במסווה של גיוס תומכים.

    ציון תגובה: 0
  15. 2011-07-26, 09:45

    מאת רני אסנת

    שרולי, כן, הטעות שלהם… באותו אתר אפשר לראות את הלוגו של המסעדה בערבית וכתוב בו “מטעם אלבאבור”.

    ציון תגובה: 0
  16. 2011-07-26, 10:13

    מאת שרולי גנור

    אני מקווה שעם כל התסבוכת של הרפורמה באוטובוסים, אנשים לא יתבלבלו ויגיעו לאל-בא(ר)בור במקום לבית-בארבור.

    ציון תגובה: 0
  17. 2011-07-26, 10:22

    מאת diftong

    א”ש, קבל drum roll ציני.
    מחזור של תשעה ימים? לא מכיר חיה כזאת.

    אני תוהה אם יש עניין להרחיב את הדיבור על “תשעת הימים” המקורי. (אגב, לא מדובר בשם של מלחמה)

    ציון תגובה: 0
  18. 2011-07-26, 10:46

    מאת דפנה

    אוטובוסים נכונים – קוים 9,11,16,43,239 של דן, וקו 59 של קוים

    ציון תגובה: 2
  19. 2011-07-26, 14:10

    מאת הרב השובב

    דיפתונג.
    אני מניח שלא מתכוונים לשיר ולרקוד שם.
    אלא רק לדבר, ולמזלנו, לפחות זה מותר.

    ציון תגובה: 0
  20. 2011-07-26, 16:12

    מאת diftong

    ר’ השובב שליט”א,
    מכיוון שמעולם לא נכחתי באירוע דורבנות כלשהו, קשה לי להעריך את אופיה של האוירה שתשרור שם. לפי התגובות שרצות כאן באתר, אני מניח שמדובר בערב קליל ומשעשע. אם אכן מדובר בערב של צחוקים וכדו’, אז זה לא מתאים לי בתשעת הימים. מאידך, אם מדובר בערב של הרצאות רציניות, אז זה לא מתאים לי בכלל.

    ציון תגובה: 10
  21. 2011-07-26, 16:18

    מאת איתן אבגיל

    נ.ב. אסף, מתי תעלו את הווידיאו של 11:11 האחרון?

    הצעתי הקודמת בעינה עומדת. אם גם הערב הזה הולך להיות מצולם (עיית ערך להיתצולם) אני יכול לדאוג להכל מקצה לקצה כולל אכסון, נגן מקוסטם ואפילו תמיכה לHTML5

    אני צריך רק קובץ ורצון מצד ההנהלה.

    ציון תגובה: 0
  22. 2011-07-26, 18:30

    מאת יובל

    דיפתונג, פשוט תבקש מויגו שהשירה בציבור תהיה של מגילת איכה.
    (אוף, להרצות על התעתיק בלי דתיים בקהל. זה הרבה פחות כיף)

    ציון תגובה: 2
  23. 2011-07-26, 20:20

    מאת נועם

    דיפתונג אני יודע שזה מנוגד לדת שלך אבל אולי תפעיל קצת הגיון?

    אני מבטיח לך שלאלוהים לא באמת אכפת אם תופיע לערב דורבנות או לא. הסר דאגה מלבך.

    ציון תגובה: 0
  24. 2011-07-26, 20:38

    מאת עידן עמית

    לטובת החו”לניקים שבינינו, אשמח לראות את הוידאו של 11:11, ובשאיפה את הוידאו של אירוע דורבנות הקרוב.

    ציון תגובה: 0
  25. 2011-07-26, 20:43

    מאת דורי

    @יובל, אל דאגה, אני מוכן לשמש דתי מחמד בהרצאה שלך.

    @נועם… שמע, אתה ממש לא בגישה הנכונה אם אתה רוצה שיקשיבו לך.

    ציון תגובה: 1
  26. 2011-07-26, 21:54

    מאת נועם

    דורי אני מתנצל, פשוט חוסר ההגיון בדת יכול לחרפן לפעמים.

    ציון תגובה: 0
  27. 2011-07-26, 23:29

    מאת שרולי גנור

    נחמד שמדי פעם נשמעים פה דברי נועם.

    ציון תגובה: 0
  28. 2011-07-27, 11:45

    מאת צפרגול

    עקב זה שלא ראיתי בתוכנית קרב בוץ בין איש לאנליסט, ואפילו לא סקס פרוע, אני נאלץ להודיע שלא אוכל להגיע.

    ציון תגובה: 2
  29. 2011-07-27, 11:56

    מאת diftong

    נועם, לגבי חוסר ההגיון בדת, פרט הסבר ותן דוגמא.

    מדובר בתקופה בה מדגישים את האבלות על החורבן, תוך הימנעות משמחה יתירה ותוך התבוננות מעמיקה על הסיבות בגינן הגענו למצב הזה (a.k.a שנאת חינם).
    האם נראה לך שייך לשלב ערב סטנד אפ במסע למחנות ההשמדה בפולין?
    לגבי הטענה לפיה לאלוקים לא איכפת אם אנחנו נוהגים במנהגי אבלות כאלו ואחרים אם לאו, הטענה איננה מקורית. היא כבר הושמעה ע”י זכריה הנביא (זכריה ז’, מומלץ לקרוא).

    ציון תגובה: 3
  30. 2011-07-27, 13:12

    מאת נועם

    דיפתונג,

    הסיבות לחוסר הגיון כמו שאני רואה את זה:

    1) אתם מקדישים חלק נכבד מחייכם בסגידה וליראה לישות שההסתברות לקיומה במיוחד בתצורה של אל כל יכול שמשגיח על כל פרט ופרט קלושה. אין בדל הוכחה לקיומו ולההפך יש מספיק סיבות להאמין שכנראה זה לא בדיוק כמו שאתם מתארים (אבולוציה וכו’)

    2) בנוסף לכל אתם מאמינים שהישות הזאת (a.k.a אלוהים) בחרה דווקא בכם ושהאלוהים שלכם הוא הוא האמיתי וכל השאר מתחזים וכו’. אתם “בזים” לדתות אחרות שמאמינות באלוהים אחרים. תחשוב שהיית נולד באנגליה מה ההסתברות שהיה יוצא לך להאמין באל האמיתי. אפס.

    3) הייתי אומר איש באומנתו יחיה אם זה באמת היה אישי ולא היה משפיע בצורה הרבה יותר רחבה. לדוגמא האמונה הדתית גוזרת בהסתברות גדולה בחירה פוליטית. היא גוזרת דעות אידיאולוגיות. במקרים קיצוניים היא גוזרת מלחמות. כלומר בכל הנוגע לדעות פוליטיות האמונה גוזרת את הדעה ולא המחשבה וההגיון (אני לא נכנס כאן למה עדיף ימין או שמאל אבל ההתפלגות של הדתיים לחלוטין לא דומה לציבור החילוני)

    4) במידה רבה האמונה נקבעת ומושרשת מגיל קטן כעובדה מוגמרת ולא נגזרת מבחירה והגיון. הגננת של הבן שלי מדברת יום יום על אלוהים כעובדה מוגמרת על כל ההשלכות של זה (אלוהים קובע הכל, יוטלו עונשים נוראיים על מי שיפר את פיו וכו’)

    5) היראה גם כן לא רציונלית אלא מבוססת על הפחדה שלא מבוססת על כלום. עד גיל 12 חשבתי שיקרו דברים נוראיים אם אני לא אצום ביום כיפור וכו’. תוסיף לזה הפחדה ושטיפת מח מתמשכת מגיל אפס ותקבל חלק מההסבר לאמונה.

    6) ההתפצלויות של הזרמים הדתיים כל זרם והפרשנות שלו מקצינות את חוסר ההגיון. החוקים בהם מאמינים החרדים של 100 שערים כבר גובלים בטירוף קולקטיבי שהולך ומקצין.

    אני מתנצל מראש אם מי מהדתיים נפגע.

    ציון תגובה: 5
  31. 2011-07-27, 14:53

    מאת diftong

    אקדים ואומר, שלא הסברת מה לא הגיוני בהסתייגות שלי מהשתתפותי באירוע בשל התאריך. פשוט קיבצת שלל טיעונים, מופרכים יותר ומופרכים פחות, כנגד היהדות.
    ועכשיו, לשלב הטיעונים:
    1.
    א. לא ברור לי בדיוק איך אתה מחשב את ההסתברות לקיומו של האל.
    ב. מעצם ההגדרה, לא ניתן להאמין בדבר מוכח. אמונה זה משהו מעבר לידיעה העובדתית, מין שילוב של שכל ורגש.
    ג. מי אמר שהאמונה בבריאה סותרת את האבולוציה? אם כבר, ההיפך הוא הנכון: אמרו חז”ל, שמעשה בראשית הוא אחת הפרשיות שאין ביכולתנו להבין. ולכאורה, לאחר קריאה פשוטה יחסית הכל ברור ומובן! וסתירה להנחה שהבנו. מה זה בדיוק “ויעש אלקים?” “וייצר ה’ אלקים”? מהגן הורגלנו לחשוב שזה מין הוקוס פוקוס כזה. דווקא סדר הבריאה (קודם צמחים, אח”כ חיים במים, אח”כ חיים ביבשה ובסוף אדם) מאד מסתדרים עם תורת האבולוציה. לזה רק צריך להוסיף שאין שום סיבה להניח שששת ימי בראשית אכן היו בני 24 שעות, בפרט עד ליום בריאת המאורות.
    2.
    א. (מבוסס על דברי ה”כוזרי”) אינדוקציה פשוטה: אנחנו מאמינים במעמד הר סיני, כי כך שמענו מאבותינו. הם מאמינים במעמד הר סיני כי כך שמעו מאבותיהם. בהכללה: דור k+1 שמע מדור k על מעמד הר סיני. הנחה: אם דור k לא היה חווה את מעמד הר סיני או שומע עליו מדור k-1, אין סיכוי שהוא היה מצליח להתאגד לשקר קולקטיבית לדור k+1 על קיומו של המעמד הנ”ל.
    ב. גם הנצרות וגם האיסלאם מבוססות על כך שבשלב כלשהו בהיסטוריה העם הנבחר היה העם היהודי. אם הם רוצים לטעון שזה השתנה – חובת ההוכחה עליהם, לא עלינו. כמו כן, בניגוד ליהדות המבוססת על התגלות חד פעמית לכלל האומה, הנצרות והאיסלאם מבוססות על כל מיני ניסים פרטיים שהתחוללו בהיחבא, ואשר הרבה יותר קל להנפיץ.
    ג. אם הייתי נולד בסביבה אחרת ההסתברות שלי להגיע לאמונה הייתה נמוכה. ולכן?
    3.
    א. “וצדיק באמונתו יחיה”. די כבר עם העיוות הזה!
    ב. יהודי מאמין בהחלט נדרש להפעיל את הקופסא המותקנת במרומי הצוואר, אבל במגבלות מסוימות. לפי הרמב”ם, עיקר מטרת האדם בעולמו היא להתקדם במישור השכלי. בתוך המגבלות הקיימות יש הרבה נקודות בהן האדם צריך לקבל החלטות הרות גורל בעצמו. זה שרבים נמנעים מזה ושואלים כל מיני רבנים במרכאות ושלא במרכאות, זה לא בריא. אבל בכל הנוגע להלכה, אני שואל את המומחים בתחום. כשם שאתה לא תשב כל היום באינטרנט ותנסה לאבחן עצמאית בעיה בריאותית שגלית אצלך אלא תשאל מומחה בתחום, כך גם בתחום היהדות ישנם מומחים.
    4. אתה צודק, וכבר הזכרת את זה ב – 2. מה אתה מנסה להגיד בזה?
    5.
    א. ישנן מדרגות רבות בעבודת ה’. יראת העונש היא המדרגה הנמוכה ביותר, כשם שטירונים העושים את המוטל עליהם רק כדי לא לחטוף שבת הם לא חיילים טובים במיוחד.
    ב. אתה שוב חוזר על המנטרה שהאמונה היא “בילט אין” בחינוך ושזה רע בעיניך. אז מה אתה מציע? שניתן לילדים רכים להחליט בכל צומת בחיים מה הם מעדיפים? ואם הילד בן השנה רוצה לשחק בשקע אתה תתן לו? ואם הוא ירצה לרוץ לכביש? ואם הוא יעדיף (בגיל קצת יותר גדול) לצרוך סמים? לחבור לעבריינים? כל הורה רוצה את הטוב ביותר לילד שלו, ומחנך אותו לפי זה. כל הקשקוש של “ניתן לילד להחליט לבד” הוא פשוט רמאות. למה בציבור החילוני לא לוקחים את הילד לבית הכנסת, כדי שיכיר את הצד השני ויוכל להחליט לבד?
    6. גם אני מצר על כך. יש לחלק בין הבדלים בפרשנות, לבין הבדלים ברמת הציות להלכה. איך שלא יהיה, אני מסכים איתך שיש מקומות מסוימים שזה מגיע לכדי טירוף של ממש. אבל יש הבדל: אתה מסתייג מהסתירה להגיון כפי שאתה תופס אותו, ואילו אני מסתייג מהסתירה ליהדות כפי שאני תופס אותה.

    סלחתי.

    ציון תגובה: 6
  32. 2011-07-27, 15:29

    מאת אסף שגיא

    כן, באמת הגענו לשאלה התיאולוגית? בואו נעזוב את הדיון הזה עכשיו לפני שהוא נהיה באמת חריף.

    דיפתונג, מצטער על הבדיחה שלי קודם. אני לא מכיר את מנהג תשעת הימים. לצערך, כן תהיה שם שירה בציבור מצחיקה ואני מבין שזה לא מתאים לך. לו הייתי יודע על תשעת הימים אולי הייתי מתארגן על תאריך אחר.

    נועם, לא במקום לשפוט אדם על אמונתו. לא בדורבנות, לפחות. בשביל זה יש את ערוץ מדע ב-ynet, שם אנשים מתווכחים בטוקבקים באלפי מילים לתגובה אחת =)

    איתן, בשביל נגן ואחסון יש יוטיוב. החסם שלי הוא ציוד צילום ואנשי צוות, ועל זה אני כנראה אוכל להתארגן. לא רוצה להבטיח כלום. וההרצאות של 11:11 בתנור. או בדואר. איך שתרצו. אני עובד על זה.

    ציון תגובה: 0
  33. 2011-07-27, 17:50

    מאת שרולי גנור

    דיפטונג, אני לא רוצה להכנס לתאולוגיה, אבל סעיף 2א שלך (הכוזרי) תמוה. אם כל דור שמע מהדור הקודם את סיפור כיפה אדומה, אז הסיפור נכון? ואם כל דור של יוונים שמע מהדור הקודם את סיפורי המיתולוגיה, זה מוכיח שהם אמיתיים?

    ואם כל בני שבט אינדיאני משוכנעים שאבותיהם נלחמו לפני 3000 שנים בדרקונים שנחתו מהמאדים, וכל דור שמע זאת מהדור הקודם ליד מדורת השבט, אז תאמין שזו עובדה?

    ציון תגובה: 3
  34. 2011-07-27, 18:20

    מאת Rill

    אפרופו הוכחות באינדוקציה:
    א) אתה רוצה להוכיח את מתן תורה, אתה חייב להוכיח שדור אפס ראה את מתן תורה במו עיניו וסיפר לילדיו. ואז אתה יכול להגיע להוכחה שהדור הבא גם כן ישמע. הבעיה היא N=0, שאת זה בעצם אתה רוצה להוכיח…
    ב) מצד שני גם את תורת דארווין קל להוכיח עבור N+1, אבל עבור N=0 צריך נס או התערבות לא-אורגנית אחרת.

    ציון תגובה: 1
  35. 2011-07-27, 18:47

    מאת חבובית

    נקודת המוצא בכלל איננה דתית ואלוהימית – תשעה באב הוא אבל לאומי. ההשוואה לשואה נכונה. חוץ מזה, אפשר להתאבל על אלפיים שנות הגלות גם אם שבנו לארצנו וירושלים בידינו – מהזדהות היסטורית ומשום שתחושת החורבן לא ממש חלפה לה.

    ציון תגובה: 1
  36. 2011-07-27, 18:51

    מאת ל.ל.

    תפרשו בשיא.

    ציון תגובה: 3
  37. 2011-07-27, 20:54

    מאת חבציאלה

    נכון חבובית, לכן בתשעת הימים שלפני יום השואה אסור לעשות שום דבר שמח.
    אה.
    רגע.

    ציון תגובה: 0
  38. 2011-07-27, 21:36

    מאת איתן אבגיל

    האם זה אומר שדור K-1 יספר לדור N הנוחכי כיצד נולדה הממבה השחורה?
    מה לגבי תולדות עם הדורבן? יש על זה ספרות מקצועית או לחילופיו ספרות זולה?

    ציון תגובה: 0
  39. 2011-07-27, 23:25

    מאת נועם

    1א +ב לא יודע לחשב את ההסתברות המדוייקת רק נראה לי שהיא מאוד נמוכה בהינתן זה שאין שום סימוכין או סיבה באמת טובה להאמין (ולא טיעון האינדוקציה לא שכנע אותי)
    1ג לא טענתי שיש סתירה אבל הרבה מאוד דתיים חושבים שיש סתירה.
    2א מה ששרולי וריל אמרו. בנוסף הטענה שיש אלוהים לא ניתנת לסתירה מוחלטת (בדיוק כמו הטענה שאני אלוהים) ולכן ההתבססות על דור 0 היא מוחלטת.

    2ב לא יודע מי צודק כנראה שכולם טועים אבל נראה לי ילדותי שכל דת טוענת לבעלות על אלוהים ונראה לי מוזר שלאלוהים ה”אמיתי” יש כל כך מעט מאמינים שקובצו במקום כל כך קטן.

    3ב אמנם הדתי נדרש להפעיל את הקופסא אבל העובדות הן שבהסתברות עצומה האמונה גוזרת בחירות פוליטיות ואידיאולוגיות. כלןמר בפועל לא מתבצע תהליך מחשבתי או שמתבצע תהליך מחשבתי שתוצאתו ידועה מראש (לא יודע מי מהאפשרויות בעייתית יותר)

    4 הנקודה היא שחלק גדול מהאמונה מושרש בשטיפת מח מגיל צעיר. הילד שלי אמנם לא הולך לבית כנסת אבל כאמור הוא נחשף לרעיון של אלוהים ולעונשים שאלוהים מטיל מכל מני מקורות. בדיוק כמו אותו אינדיאני של שרולי שפוחד מדברים לא רציונלים. זה שההורים רוצים את טובת הילד לא אומר שהם רציונלים (בניגוד ללחצות את הכביש או סמים, שם יש הגיון רציונלי מאוד מוצק מאחורי החינוך)

    * אני לא מציע לתת לילדים להחליט לבד על הכל. אני אפילו לא מציע לחנך את הילדים לאגנוסטיות או אתאיזם. אני גם לא טוען שחילוניים “טובים” יותר או מאושרים יותר. אני רק טענתי שאין בסיס רציונלי לאמונה.

    * הטיעון “לאלוהים לא אכפת ש” אמנם פשטני. מה שניסיתי להעביר בנקודה הנ”ל הוא שגם אם אלוהים קיים הייתי רוצה להאמין שהוא היה מתמקד במצוות\חובות של בין אדם לחברו ולא בשלל הפרשנויות וההתפלספויות של הרבנים השונים.

    * קיבלתי את ההסבר שלך ל9 הימים ולכן לא חזרתי לנקודה הנ”ל.

    ציון תגובה: 0
  40. 2011-07-28, 03:30

    מאת GITWIT

    טוב. אודה שלא קראתי את כל הדיון התיאולוגי. אני פשוט אנהג בצורה מניפולטיבית ואגואיסטית, ואגייס עוד נימוק מדוע יש לצלם ולהעלות את הערב לרשת:
    לטובת אלה בנינו, שמסיבות דתיות מנועים להגיע לאירוע,אך ודאי ישמחו בתום ימי האבל לראות את הוידאו.( זה למקרה שהתחינה שלי כחולניקית לא עוררה מספיק סימפטיה)
    שוב תודה, בשם אלה שמעבר לים, ואלה שמעבר לרקיעים( בורא עולם ונציגיו עלי אדמות, שקבעו את ימי האבל)

    ציון תגובה: 0
  41. 2011-07-28, 07:34

    מאת t

    Rill, מבלי לקחת צד בויכוח, אני רק רוצה להעיר שבכלל לא הבנת את טיעון האינדוקציה.

    דור 0 הוא הדור שלנו, והאינדוקציה הולכת לעבר (כלומר, דור N+1 הוא הדור שקדם לדור N). הטענה היא, לכל N, דור מס’ N או קיבל את הסיפור בשלמותו מהדור שלפניו, או היה נוכח במעמד בעצמו, או שהקדים את המאורע עצמו.

    אני באמת לא רוצה להמשיך את הויכוח. יש איזו בעייתיות בצעד האינדוקציה.

    ציון תגובה: 0
  42. 2011-07-28, 08:40

    מאת אסף שגיא

    אני מאוכזב מעצם זה שאתם באמת מתווכחים על זה =\

    ציון תגובה: 0
  43. 2011-07-28, 09:13

    מאת צפרגול

    גם אני. הנה ההוכחה:
    http://xkcd.com/386/

    ציון תגובה: 0
  44. 2011-07-28, 10:59

    מאת דורי

    אני מאוכזב מזה שהגענו ל-40 תגובות ועוד לא היה מימוש של חוק גודווין. הדיונים פה זה פשוט שואה.

    ציון תגובה: 2
  45. 2011-07-28, 13:55

    מאת diftong

    לגבי האינקודציה:
    אנסה לנסח את זה בלי אינדוקויה אך בכל זאת באופן קצת מתמטי, המבוסס כמדומני על משפט רול:
    טענה: אם דור N שמע מדור N-1 שמעמד הר סיני אירע בנוכחות כל האנשים שחיו בדור 0, אזי המעמד אכן אירע בדור 0. (בהסתברות גבוהה) עוד נניח, שבמודל שלנו דור K מאמין רק למה שהוא שמע מדור K-1, או למה שהוא ראה בעיניו.
    הוכחה: נניח בשלילה שלא. כלומר, לא אירע אירוע כזה מעולם, ואעפ”כ קיים K<N כך שהחל מדור K כולם מאמינים שהאירוע אכן אירע. מדוע דור K מאמין שהאירוע אכן ארע? לפי המודל, או שהוא ראה את האירוע, וזה בסתירה להנחה שהאירוע אכן אירע, או שהוא שמע על כך מדור K-1. עכשיו, גם דור K-1 לא ראה את האירוע, ולכן בהכרח כל דור K-1 שיקרו לדור K ואמרו להם שהאירוע ארע.
    ואני שואל אתכם: מה ההסתברות שכל דור K-1 ביחד החליטו לשקר לדור הבא ולספר להם על האירוע?

    ציון תגובה: 0
  46. 2011-07-28, 17:08

    מאת נועם

    איך שלא תסובב את הטיעון המתמטי, הכל מתבסס על באופן מוחלט על טענת דור האפס או יותר נכון על מסמכי ההיסטוריה של מי שכתב על דור האפס. כלומר על ההסטורינים של דור 0.

    א) יש מאות טענות מוטעות שאנשים האמינו בהן מאות שנים ולבסוף הוכח שטעו. את הטענה הספציפית הזאת אי אפשר להפריך אבל היא נשענת על בסיס מאוד רעוע.

    ב) זה לא כולם. בכל דור יש אחוז מסויים של מאמינים (שכאמור חלקם מאמינים בגלל ששוטפים את מחם ומפחידים אותם) מספיק שמי שכתב את הטקסט לא כתב את האמת.

    ג) זה לא בהכרח שקר. יש גם עניין של פרשנויות שגויות, עיוותים הקצנות וכו’.

    ד) כן, יש אנשים שמשקרים. יש חוקרים שמתמחים באי דיוקים בתנ”ך וידוע היום שיש לא מעט כאלו. יש גם עניין של אינטרסים בהפצת הרעיון וכו’

    ה) והנוצרים שיקרו כשטענו שישו הולך על המים? והאינדיאנים? והמוסלמים?

    ציון תגובה: 0
  47. 2011-07-28, 20:35

    מאת נועם

    ודורי דיפתונג הזכיר מחנות השמדה נראה לי שזה נחשב לחוק גודווין

    ציון תגובה: 0
  48. 2011-07-30, 21:05

    מאת ל.ל.

    שלב ההוכחות:
    א של נועם. מתנת קונסטנטינוס לסילבסטר (הם חיו במאה 4, המסמך כנראה נכתב במאה 8) הייתה מזויפת ולא גילו את זה עד המאה ה15 (כ-700 שנה!)!

    צום קל לכולם, המהפכה הבאה מחכה בחוץ.

    ציון תגובה: 0

הוספת תגובה