כוחן של מילים

(הצבעות: 17)

פורסם ב-2016-11-22 – 10:32 | מאת

בשבועיים האחרונים פייסבוק מבצעת גל חסימות נרחב שכפי הנראה ממוקד על אנשים שיש להם עוקבים רבים – אושיות פייסבוק, אם תרצו. הם כוללים אנשים כמו רז ציפריס, אבנר רסל, יותם זמרי, אביב מזרחי, חנוך דאום, איתן כליף ועוד רבים אחרים. הסיבה: כתבו את המילה “קוקסינל” על שלל הטיותיה בסטטוסים שלהם. ולא, לא מדובר בסטטוסים חדשים. פייסבוק הלכה אחורה , לפעמים בין שנה לשש שנים אחורה, כדי למצוא את הסטטוסים ה”פוגעניים” ולחסום את כותביהם. אנשים אלה נחסמו לתקופות שבין שבוע לחודש. ואחרי שלמדנו שאסור יותר לומר את המילה “קוקסינל” (שלכשעצמה לא פוגענית), וכשחשבנו שזה מאחורינו, אתמול (יום שני) פייסבוק פצחה בגל חסימות חדש – הפעם על המילה “כושי”. אין ספק בכלל שאותם נחסמים על “קוקסינל” עשויים למצוא את עצמם עם חסימה חדשה ברגע שזו תסתיים.

חודש בלי פייסבוק יכול להיות הרסני לאנשים מסויימים. במיוחד אותן אושיות רשת שנחסמו. חלק נכבד מהאנשים האלה עובדים בתעשיית הפרסום, והשימוש ברשת החברתית הוא מעבר לסתם כיף או העברת זמן. יש להם עמודי פייסבוק מסחריים שהם מנהלים (שמכניסים כסף לפייסבוק ככאלה שמשלמים על פרסום), וגם אם לא – המוניטין שלהם הוא ברשת. הם מקבלים השראה, מתעדכנים על מה שקורה מסביב, מפרסמים תוכן פופולרי, ובכך גורמים גם לנו להישאר יותר בפייסבוק.

מילים לא פוגעות. ההקשר פוגע.

לכאורה זה צעד שיכול להתפרש כחיובי – אנחנו לא אוהבים מילים פוגעניות, ואם נעלים אותן מהשיח אז אנחנו נחיה בהרמוניה מושלמת. אלא שזה לא נכון, אבל כנראה שזו הפנטזיה במטה פייסבוק בדבלין, בו יושבים ישראלים דוברי עברית ומבצעים את החסימות האלה.

“קוקסינל” הפכה למילת גנאי רק אחרי שהיה לה הקשר לגיטימי. היא לא נוצרה כדי להעליב – היא נלקחה בהשאלה משם הבמה של האמנית הטרנסג’נדרית הצרפתיה משנות החמישים.

“כושי” אמנם הרבה יותר מושרשת כמילת גנאי, אבל כשחוסמים מילה על עיוור אפשר בקלות לפספס את זה שיש לה שימושים אחרים, כמו אותו פונדק מפורסם על הק”מ ה-101 של כביש הערבה – פונדק כושי רימון.

אבל האם כל מי שמשתמש במילים האלה פוגע? אם אני אכתוב סטטוס ביקורתי על גזענות או על טרנספוביה, פייסבוק לא מבדילה ביני לבין גזען או טרנספוב. אפילו אם אני אצטט את דבריו של מישהו שהתבטא כנגד שחורים או כנגד טרנסג’נדרים (או קרוסדרסרים), אני מסתכן בחסימה. יש מעין “הילה” של שימוש הוגן במונחים פוגעניים כשמשתמשים בהם כדי להעביר ביקורת על תופעות חברתיות פסולות, אבל פייסבוק לא טורחת לעשות את ההבדלה. וכל זאת, כמובן, כשברקע פועלים להם עמודים וקבוצות של ארגונים גזעניים כמו להב”ה ויד לאחים או כשבעמודי ימין מסויימים ישנן קריאות חוזרות להריגתם או אונס של שמאלנים. אבל אני סוטה מהנושא.

אפילו אם ניקח את אחת המילים הכי טאבו בשפה האנגלית – nigger, אפשר בקלות לראות באילו הקשרים היא פוגענית ובאילו הקשרים היא אחוותית. נגיד אם שוטר לבן קורא לאזרח שחור במילה הזו – פסול ברמה פלילית. אבל אם איש שחור קורא לחבר שלו ככה, זה בסדר לגמרי לגמרי. האבסורד הוא שברשת החברתית הזו, גם אם אני אהיה שחור וטרנסג’נדר, עדיין יהיה אסור לי להשתמש במילים האלה. מיסטר גריסון מ-South Park הבהיר את ההבדל יפה מאוד כשהוא יצא מהארון והתחיל לקרוא לכולם fag, באחד מהפרקים החשובים ביותר בסדרה (עונה 5, פרק 1).

מותו של האינטרנט החיצון

או: אם אתה לא בפייסבוק אתה לא קיים

מתי בפעם האחרונה הקלדתם כתובת של אתר (שהוא לא חדשותי כמו ynet) בדפדפן שלכם כדי להתעדכן מה חדש בו?
ספוילר: כנראה שדי מזמן. ואם לא, אז אתם המיעוט השקט.

הצרה היא שהאינטרנט החיצון (קרי מה שנמצא מחוץ לפייסבוק), אתרים כמו דורבנות, בלוגים ואתרים מסחריים, כבר כמעט ואין להם זכות קיום בלי פייסבוק. היחידים שמחזיקים עם מספר כניסות אורגניות הם אתרי חדשות פופולריים. מעבר להם, הרשימה קצרה.

פייסבוק שמה לעצמה למטרה להיות מרכז האינטרנט. או יותר מכך – המקום היחיד באינטרנט. לא סתם פוסטים שמכילים לינק מקבלים פחות חשיפה מפוסט שמכיל תוכן מקורי ומוטמע בפייסבוק – תמונה, וידאו או שיתוף של פוסט אחר. “רוצים להוציא את הקהל שלכם מפייסבוק? תשלמו לנו”, הוא הסאבטקסט של האלגוריתם של פייסבוק. הבעיה התחילה כשפייסבוק דחפה באופן אגרסיבי את ה-Pages, אותם “אתרים” בתוך פייסבוק, שאם יש גוף מסחרי שאין לו עמוד פייסבוק, אפשר לומר שאין לו נוכחות ברשת. זה ביחד עם סגירתו של שירות Google Reader הביא למותו של האינטרנט החיצון.

לא שמים את כל הביצים בסל אחד

נכון, זה נחמד שהפיד שלכם מכיל (כמעט) רק דברים שאתם אוהבים, או אוהבים לשנוא. אבל כשכל התוכן נמצא בידיה של חברה מסחרית שלא שמה זין עליכם, זה מסוכן. אלמלא כמה דיווחים באינטרנט החיצון, לא היינו יודעים, למשל שאלה שהשמיעו ביקורת נגד פייסבוק על החסימות – גם הם נחסמו והביקורת שלהם הוסרה ללא הודעה מראש. זה שווה את הנוחות שלכם? להיות מושתקים כשאתם מביעים דעה? לא מסיתים. לא פוגעים בקבוצה דמוגרפית מוחלשת. כותבים פוסט “נו נו נו” לאחת החברות הגדולות והעשירות בעולם.

אז נכון, פייסבוק לא חייבת לנו כלום. אין לנו כל זכות לערער על תנאי השימוש שלה. וזה בסדר. מוצר שלה, שתעשה מה שבא לה. מה שאני אומר זה – למה אנחנו חייבים לפייסבוק משהו? למה שאנחנו נשים את כל הביצים שלנו (ליטרלי ופיגורטיבלי) בסל אחד? ולא מספיק שמי שנחסם לא יכול לפרסם פוסטים – גם נחסמת הגישה להשתמש ב-Facebook Messenger, שבארץ הוא אחד השירותים הפופולריים ביותר לצ’יטוט. פייסבוק יכולה, ובפועל גם עשתה, לחסום אתכם מהשירות באמצע שיחה. ואז לכו תמצאו דרך לכתוב לבן אדם הזה. מי מכם עוד משתמש באימייל כדי לכתוב הודעות? מי מכם משתמש ב-Google Hangouts? מעטים עד בודדים (ואני ביניהם). בינתיים WhatsApp היא כנראה מקום חסין מחסימות, אפילו שהיא בשליטת פייסבוק. אבל זכרו שזה רק “בינתיים”.

טיפ: לכו לגבות את הפרופיל שלכם. לכו להגדרות של פייסבוק, ושם יש בסוף הרשימה לינק: Download a copy of your Facebook data, או בעברית: הורד עותק‏ של הנתונים שלך בפייסבוק. זה תהליך קליל יחסית, ובסופו יהיה לכם עותק מקומי של כל מה שפרסמתם עד אותה נקודה, כולל תמונות, טקסט ואפילו הודעות. זה לא גיבוי שמאפשר לשחזר את הדברים לפרופיל שלכם. זה רק נותן לכם גישה מקומית ובלתי מצונזרת לכל מה שפרסמתם, גם אם זה יימחק בעתיד.

קוקסינל וכושי – רק ההתחלה

אין לדעת מתי פייסבוק תרגיש שהיא סיימה את העבודה, שהיא הסירה מההיסטוריה של האנושות תוכן שהכיל מילים מסויימות (ג’יזס קרייסט, רק לכתוב את המשפט הזה עושה לי צמרמורת). אפשר רק להניח שקוקסינל וכושי הן רק ההתחלה. מה תהיה המילה הבאה שפייסבוק תחליט שלא ראויה לכתב? נאצי? מפגר? אוטיסט? שמן? יהוה? עד שיגמרו לנו המילים?

אני לא דואג מזה, האמת. האתר הזה, דורבנות, והאנשים שגולשים בו ותורמים לו, רק מוכיח שברגע שמישהו שם מכשול על השפה שלנו, אנחנו נהיים יצירתיים יותר וממציאים מילים חדשות. זה משחק של חתול ועכבר שבחיים לא יגמר. זוכרים שמירי רגב ניסתה להעביר הצעת חוק שאוסרת על שימוש בסמלים וכינויים נאציים? מיד שלפתי מהארכיון את כל הדורבנות שגולשים העלו לאתר כדי לכנות מישהו נאצי מבלי להשתמש במילה הזו: יצאןצורר, לאומני חדש, חברתי לאומי ועוד.

אז אסור להגיד קוקסינל? אנשים כבר התחילו לכתוב פרת משה רבנו במקום. אסור להגיד כושי? אנשים התחילו לשתול את המילה בתוך מילים אחרות כמו “כושילרבאק”. לא יהיה לזה סוף. תקחו לנו מילה? נמציא עשר חדשות. אנחנו, בני האדם באופן כללי, אלופים בלמצוא דרכים להגיד משהו מבלי שהוא יהיה גלוי.

סלנג תמיד ינצח פוליטיקלי קורקט, גם כשה-PC מוצדק וגם כשהוא לא. ובמקרה הזה של פייסבוק והמילים שהיא לא אוהבת – זה מאוד מאוד לא מוצדק. זו מלחמה נגד מילים, לא נגד רעיונות. ומילים אי אפשר לנצח.

שלכם באהבה,
אסף שגיא.

  1. 9 תגובות על ”כוחן של מילים“

  2. 2016-11-22, 17:22

    מאת שחר

    מילים כדורבנות ;-)
    רציתי רק להגיד שכשסגרו את reader עלתה מאוד קרנם של feedly ודומיו. היום אני לא מבין איך יכולתי להסתפק ביכולות המוגבלות של reader…
    Feedly אפילו ייבא את הפידים שלי מ reader וזו הסיבה שאני עדיין עוקב אחריכם /-:

    ציון תגובה: 1
  3. 2016-11-22, 17:25

    מאת וואי וואי איזה מביך למאו

    חחחחחחחחחחחחחח אוקיי מה שתגיד…………………….. אתה מוזמן לנסח כמה פסקאות שרק תרצה וכמה טוב שתוכל אב לזה לא ישנה את העובדה שהנקודה שלך בסה”כ באמת, באמת מטומטמת. “לא בא לי להפסיק לומר מילים פוגעניות”, זה המשפט שאפשר לסכם אליו את כל מה שכתבת כאן.
    מי נתן לך את הרשות להחליט שהמילה “קוקסינל” היא לא פוגענית? באיזה תוקף אתה קובע שמילה כזו כשלעצמה היא לא בסדר? בתוקף היותך סיסג’נדר נכון? אז לא. לך אין את הזכות לדבר בשם אוכלוסיה/מיעוט שלמים, ובטח ובטח שלא להחליט מה יפגע בהם ומה לא. אנשים לא צריכים להתאים את עצמם למה שאתה חושב שהוא פוגעני למאו
    באופן הכי, הכי פשוט, היית יכול להימנע מכך שיורידו לך את הפוסט ה~לא פסול~ שתיאורטית אתה או מישהו כלשהו כתב בכך שהייתם מצנזרים אות או שתיים מהמילה. זה לא קשה ואתה לא צריך להיות ראש בקיר ( = כלומר לחשוב שעצם שימושך במילה N***** באופן לא מצונזר בשביל לכתוב פוסט שמעביר נקודה זה בסדר. כאילו מה?) , במיוחד לא בשימושך במילים עם השפעה מנרמלת של גזענות, טרנספוביה, סקסיזם וכו’. וכן. כן המילים האלה *אכן* מנרמלות גזענות ושנאת מיעוטים.

    ציון תגובה: 0
  4. 2016-11-22, 17:38

    מאת שחר

    לאדון “וואי וואי”, אתה באמת לא יכול לחשוב על מצב בו מישהו השתמש במילה כדי להסביר למה היא פסולה, או כציטוט? בחייך…

    ציון תגובה: 0
  5. 2016-11-22, 17:46

    מאת אסף שגיא

    א.ג.נ “וואי וואי”,
    אני מתנגד בתקיפות לקרוא לאנשים קוקסינלים ו/או כושים. קיוויתי שהנקודה הזו עברה. מצד שני אני גם מתנגד למחיקת פוסטים וחסימה של אנשים על פוסטים *ישנים* שמשתמשים במילים פסולות.

    וכמובן שצריך לחשוב על קונטקסט וכוונה, ולא רק לסרוק את האינטרנט אחר מילים מסויימות. ממליץ בחום על ההרצאה הזו ב-TED:
    https://www.youtube.com/watch?v=NCJTV5KaJJc

    נ.ב.
    Don’t assume my gender.

    ציון תגובה: 3
  6. 2016-11-22, 20:46

    מאת מישהו

    אגב “כושי“: כשאני הייתי קטן (בשנות השבעים) לא הכרתי את המלה בכלל כמלת גנאי. אצלנו היא היתה סתם מילה ניטרלית לתאור בני אדם כהי עור ממוצא אפריקאי. דוקא “שחור“ נשמעה לי קצת מעליבה, למרות שהתחילו להשתמש בה בעיתונות. עדיין קשה לי להתרגל להיפוך.
    אבל אפילו אז היו שחשבו אותה למלת גנאי. גבינת “כושי“ (מין גבינה מותכת במשולשים, חיקוי של “הפרה הצוחקת“) שינתה את שמה בשנות הששים ל“אושי“, אחרי מחאה של סטודנטים אפריקאים, שבאותו זמן היוו את רוב השחורים בארץ. בכל זאת המשיכה הגבינה להשתמש על התוית בקריקטורה של ילד שחור, שהיום היתה נחשבת לגזענית למשעי.

    ציון תגובה: 0
  7. 2016-11-22, 20:56

    מאת רביב

    צאו כבר מהסרט הזה לפיו ״פייסבוק לא חייבת לנו״. בוודאי שהיא חייבת:

    1. היא חייבת לנהוג לפי כללים חברתיים מקובלים ולא להמציא כללים משלה.

    2. היא חייבת להתייחס לביקורת עליה ועל מעשיה מצד המשתמשים.

    3. היא חייב לנהוג באחריות רבה יותר ולא להיות הבריון השכונתי הכי גדול.

    4. היא חייבת לשמור על חופש הביטוי כי זו מהותה של הדמוקרטיה. מדהים שחברה אמריקאית מסרסת את אחד מעמודי התווך של המערב הליברלי.

    לגבי הטיעון שזו חברה פרטית והיא לא חייבת לנו כלום:

    1. זו חברת תקשורת וככזו היא אמורה (לדעתי) להיות כפופה לרגולציה בדיוק כמו ספקיות הסלולר למשל. המחשבה שסלקום תוכל לנתק משתמשים מהרשת הסלולרית כי הם אמרו כושי בשיחת טלפון היא מחשבה אבסורדית ולא בגלל חוסר יכולת טכנית לממש מחשבה כזו.

    2. פוסטים או אתרים שתומכים בנאציזם למשל נסגרים עקב צווי בית משפט גם בלי שיקראו לאלימות ממשית. כלומר, המחוקק בהחלט יכול להוציא את האצבע מהתחת ולהתערב בתכנים שיש ברשת. הוא יכול לסגור אתרי הימורים למשל ועוד ועוד. אין שום סיבה שלא יוכל לכפות על פייסבוק משחק הוגן.

    שונאים רגולציה? אז תגידו למזדיינים האלו שירגיעו כבר כי כאזרחים מסתבר שהנשק היחיד שיש לנו הוא רגולציה.

    ציון תגובה: 2
  8. 2016-11-23, 22:18

    מאת ירוחם

    מי שהולך לישון עם כלבים,יתעורר עם פשפשים.קלישאה שרלוונטית תמיד.מי שחשב שצוקברג כאשר הוא יהפוך למבוגר יותר,לא ירצה לחנך את העולם,טעה.מי שרוצה נוסף למשרד החינוך ולממשלה,עוד מישהו שיתעלק עליו,שישאיר את פייסבוק אצלו.מי שרוצה מרחב נקי לפניו ולהסתכל מדי פעם אל השמיים,שיעיף את פייסבוק.אני לא העפתי אותו מהסיבה הפשוטה,מעולם הוא לא היה לי.

    ציון תגובה: 2
  9. 2017-03-27, 10:46

    מאת אדיב

    פייסבוק חייבת לנו והרבה!!! אנחנו עושים את פייסבוק, בלעדינו היא לא קיימת!!!!!!

    ציון תגובה: 1
  10. 2017-04-24, 23:52

    מאת רובה

    כמו שאמר מי שאמר – אם אתם לא מוצאים מה המוצר בפייסבוק, המסקנה היא שאתם המוצר.
    מי שהופך עצמו למוצר צריכה, שלא יתפלא שעושים עליו את הצרכים.

    ציון תגובה: 1

הוספת תגובה