קבוצת רחישה

(הצבעות: 119)

פורסם ב-2010-12-30 – 09:30 | מאת

קבוצת אנשים המרכלת במסדרון או במטבח.

משחק מילים על “קבוצת רכישה”.

– “תגיד, פיטרו מישהו?”
– “לא שאני יודע, למה אתה שואל?”
– “אני רואה מלא קבוצות רחישה, בטוח קרה משהו.”

נתרם ע”י: yanirco.

  1. 23 תגובות על ”קבוצת רחישה“

  2. 2010-12-30, 10:26

    מאת אמו פיליפס

    אוי זה טוב.

    “אוי” כי זה עובד רק בכתב.

    ציון תגובה: 1
  3. 2010-12-30, 10:46

    מאת Diftong

    די לגזענות! עובד גם בעל פה.

    ציון תגובה: 0
  4. 2010-12-30, 12:24

    מאת שרולי גנור

    טוב מאד!

    הגדרה אלטרנטיבית: כינים.

    ציון תגובה: 1
  5. 2010-12-30, 12:38

    מאת חדלשון

    טוב, אם אף אחד לא אמר את זה אז אני אגיד: הדורבנות ש”עובדות רק בכתב” הן הדורבנות הטובות והמשובחות ביותר. א) מכיוון שהכל תלוי בקונטקסט בו נאמרים הדברים ולכן למעשה אין דבר כזה “עובד רק בכתב”. ב) ככל שהקירבה למקור גדולה יותר כך הדורבנה משובחת יותר. ככל שהשינוי במבטא גדל והדמיון למקור קטן, כך הדורבנה יותר מחוספסת ופחות מבריקה.
    דוגמאות מהרשימה שמשמאל: “יראת שמים”, “ועדת היגוי”, “קיפד ראשו”, “אבטחת הכנסה”, “תיקון חצות”, “שובר לב-אבות”. וערכים נוספים מהרשימה שמשמאל בנויים על שינוי מינימאלי ככל האפשר מהביטוי המקורי: “צינת הפרט”, “שומר נגיסה”, “העץ הנדיף”, “אינטרנט אלחוקי”, “להעלות באובן” וכו’.
    ואם יורשה לי אזכיר גם 3 ערכים שלי, אולי הטובים מבין אלו שפורסמו: “חילול השם”, “עומד בפרץ” ו”סל קליטה” הטרי (שעושה רושם שעבר איזשהו לינץ’ אתמול).

    ציון תגובה: 3
  6. 2010-12-30, 13:35

    מאת מילהאוס

    חד, עשית סלט. ב”עובד רק בכתב” הכוונה להחלפת אותיות שקשה להבחין בינהן (כמו א ו ע וכו’) יראת שמיים, עדת היגוי וכו’ לא שייכים לשם. אני מניח ש הכלל שאתה מדבר עליו הוא שהדמיון המצלולי מהביטוי המקורי יהיה גבוה מאוד. זה כלל שלטעמי הוא הכרחי שבוודאי יהיה מוסכם על רוב הגולשים. אבל בכלל הזה מקיף דורבנות מכל הסוגים (תחדישים, אות ועוד, השאלת מושג קיי, עובד רק בכתב וכו’)

    ציון תגובה: 4
  7. 2010-12-30, 13:36

    מאת מילהאוס

    ולגבי הערך, טוב מאוד. שימושי.

    ציון תגובה: 0
  8. 2010-12-30, 13:56

    מאת חדלשון

    ממש לא עשיתי סלט ובהחלט התכוונתי גם למצב בו הדורבנה משתמשת בהחלפת אותיות שקשה להבחין ביניהן – גם במצב זה ההברקה גדולה יותר מאשר החלפת אותיות שקל להבחין ביניהן שכן הדמיון המצלולי למקור גבוה יותר.
    מה לעשות, בדורבנות הבנויות על מושג קיים ברור (לפחות לי) שככל שהדורבנה תזכיר את המקור כך היא תהיה יותר מבריקה (כמובן בכפוף לכך שבאמת יש בה הברקה…). וזה, בניגוד ל”כללים” אחרים המסתובבים פה, לא הנפצה אלא התחושה הטבעית (שוב, לפחות שלי) של מה שעושה לך הערך כשאתה קורא אותו.

    כמובן שיש דורבנות מסוגים שונים לגמרי – תחדישים לשוניים שאינם משחקי מילים על ביטויים קיימים – זוהי קטגוריה נפרדת.

    ציון תגובה: 2
  9. 2010-12-30, 14:20

    מאת אמו פיליפס

    חדלשון, “יראת שמים” עובד רק בכתב?
    ואם אני אגיד לך “אני מפחד לטוס כי אני סובל מיראת שמים” – אתה תבקש את זה בכתב כדי להבין את המשמעות?

    לא.

    ציון תגובה: 3
  10. 2010-12-30, 15:02

    מאת חדלשון

    אמו, אם לא שמת לב אני זה שאמרתי לעיל “הכל תלוי בקונטקסט בו נאמרים הדברים ולכן למעשה אין דבר כזה ‘עובד רק בכתב'”.
    אדרבה, אתה מוכיח את דבריי.
    נסה את אותו הדבר בדיוק על הערך הנוכחי (לגביו נטען שהוא “עובד רק בכתב”):
    אם אני אגיד לך “כל הרחוב מלא קבוצות רחישה, מעניין על מה ההתלחששות-רבתי הזו” – אתה תבקש את זה בכתב כדי להבין את המשמעות?

    לא.

    ציון תגובה: 4
  11. 2010-12-30, 15:09

    מאת אמו פיליפס

    חדלשון, אתה עושה חיקויים שלי?

    כן.

    (ועכשיו התגלה שאני קורא רק כל שורה שלישית. רבאק)

    ציון תגובה: 0
  12. 2010-12-30, 15:35

    מאת חדלשון

    חדלשון, אתה עושה חיקויים שלי?

    כן.

    (ועכשיו התגלה שאני קורא רק כל שורה שלישית. רבאק)

    ציון תגובה: 4
  13. 2010-12-30, 15:41

    מאת קופי פייטר

    לגבי “עובד רק בכתב” ותלוי קונטקסט, יש לבדוק לפי הדוגמה המוצעת. ולפי הדוגמה הזו, הטקסט המלא יהיה כזה:
    – “תגיד, פיטרו מישהו?”
    – “לא שאני יודע, למה אתה שואל?”
    – “אני רואה מלא קבוצות רחישה, בטוח קרה משהו.”
    – “הא???”
    – “נו, רחישה…מהמילה רחש, יעני כל ההסתודדויות האלה”
    – “(מבט רחמים)זה עוד פעם מהאתר הזה שלך, איך קוראים לו…”
    – “דורבנות. כן…לא משנה, עזוב. אז את מי פיטרו?”
    – “אותך. לא הבנת את זה מקופסת הקרטון הריקה שהונחה לך על השולחן?”

    סורי, אבל בניגוד ל”יראת שמיים”, הערך הזה דורש הסבר מיד אחריו ולכן הוא לא מספיק טוב בעיני.

    ציון תגובה: 4
  14. 2010-12-30, 15:45

    מאת ערס פואטי

    אמו, אתה יודע מה קורה כשמדלגים על שורה שניה, נכון? למשל:

    את בוב סמית’, העוזר שלי, כמעט תמיד ניתן למצוא
    עסוק בעבודה במשרדו. בוב נוהג לעבוד עצמאית ואינו
    מבזבז את הזמן בפטפוט עם הקולגות שלו. בוב לעולם לא
    חושב פעמים לפני שהוא עוזר לעמיתים, והוא תמיד
    מסיים את הפרוייקטים שלו בזמן. לעיתים קרובות הוא מרחיב
    את שעות העבודה להשלמת הפרוייקט ולפעמים מבטל
    את ההפסקות. בוב דבק במטרה ולחלוטין אין לו שום
    גאווה למרות הביצועים המדהימים שלו ולמרות העומק של
    התמחות בשטח שלו. ללא שום ספק, אני מאמין שניתן
    לסווג אותו כפועל איכותי ביותר מהסוג שפשוט אי אפשר
    לוותר עליו. אי לכך ובהתאם לזאת אני ממליץ שבוב סמית’
    יקודם לתפקיד ניהולי ויחליף את המנהל הקודם אשר
    יסולק בהקדם האפשרי מתפקידו.

    ציון תגובה: 7
  15. 2010-12-30, 15:50

    מאת חדלשון

    קופי, זה לא קשור בדווקא לטענה “עובד רק בכתב” אלא לכך שהערך דורש הסבר בפעם הראשונה שהוא מושמע. זה נכון גם לגבי “ועדת היגוי”, “עודר ז”לים” ועוד אלפי דורבנות, שזהות/קרובות או שאינן זהות/קרובות במצלולן לערך המקורי (או שאינן מבוססות בכלל על ערך מקורי. למשל “שוכנס” – אין ספק שמייד יובן על מה אני מדבר כשאבקש את השוכנס ממישהו…).
    מבחינתי אין שום בעיה בכך שבפעם הראשונה יהיה צורך כלשהו (במידת הסביר) להסביר את משחק המילים. בפעם השנייה כבר לא יהיה צורך.

    ציון תגובה: 3
  16. 2010-12-30, 16:04

    מאת שרולי גנור

    קופי, הדוגמה שלך מסבירה למה התחילו לקרוא לך קופי פּוּטַר?

    (תגיד, השיחה הנ”ל התקיימה ליד מכונת הקפה?)

    ציון תגובה: 0
  17. 2010-12-30, 16:05

    מאת Avbenmen

    ברחש – משתתפי קבוצת הרחישה
    תרחישה – מקום הארוע

    ציון תגובה: 0
  18. 2010-12-30, 20:50

    מאת מילהאוס

    קופי, הדרישה שלך חזקה מדי והיתה מפילה הרבה דורבנות איכותיות כולל הכבש ה17 (ואפילו את ביקתטור, פסיקופת וכו’)
    חדלשון, מה שבלבל את כולם זה הטענה שלך ש”הדורבנות שעובדות רק בכתב הן הדורבנות הטובות והמשובחות ביותר”. זו טענה לא ברורה.
    לגבי הכלל שלך של דמיון מצלולי גבוה, זו טענה ברורה מאליה. אף אחד לא יצא כנגדה, יצאו כנגד “עובד רק בכתב” שזו טענה שונה לחלוטין.

    ציון תגובה: 0
  19. 2010-12-30, 22:55

    מאת אורלב

    אפשר לחזור לנושא ולתהות למה דווקא במסדרון או במטבח?

    ציון תגובה: 1
  20. 2010-12-31, 17:21

    מאת Adale

    אפשר להדגיש את החי”ת הגרונית כשאומרים את זה ואז השומעים מיד יידעו שזה אמור להיות משחק מילים שעובד רק בכתב והם יהיו חייבים לצחוק כדי שלא יחשבו שהם טפשים מכדי להבין את הבדיחה.

    ציון תגובה: 0
  21. 2011-01-01, 13:14

    מאת מילהאוס

    לדעתי הערך מוצלח גם ללא הרפרנס לקבוצת רכישה. זה הגדרה אלגנטית ושימושית לתופעת ההסתודדויות במשרדים . הרפרנס לקבוצת רכישה לא מעלה ולא מוריד בעיניי.

    ציון תגובה: 0
  22. 2011-01-03, 14:57

    מאת sarab

    האם זה תקף רק לגבי קבוצת אנשים המרכלת במסדרונות ומטבחים?

    אם זה בסלון? או בחדר השינה הציבורי של מישהו?

    ציון תגובה: 0
  23. 2011-01-06, 16:19

    מאת הקול הצף

    ולי זה(קבוצת רחישה) מצלצל כמו סידור הגחלים במנגל בערימה עד לקבלת צבע וחום ואז פיזור הגחלים הרוחשות והלוחשות לקבלת חום אחיד.

    ואז, סטייק טוב, בקבוק יין וגלישה בדורבנות. חלומו של כל שכיר.

    ציון תגובה: 0
  24. 2011-01-26, 19:17

    מאת אמו פיליפס

    אורלב, שרהב, מדובר ברכילות משרדית.
    באנגלית זה נקרא water-cooler talk.
    אזור הקולר/קפה/מטבח בכלל הוא מעין מקום מפגש לא פורמלי, ולכן משמש גם לרכילויות.

    ציון תגובה: 0

הוספת תגובה